بازار بورس بارسلونا

بورس در اسپانیا

ریشه های بورس در اسپانیا به قرون وسطی و زمان ظهور انقلاب تجاری کاتالونیا و معرفی بورس کالاهای اساسی باز می گردد. در اواسط قرن نوزدهم با رونق و انفجار صنعت و افتتاح اولین شرکت کاتالون، معاملات اوراق در بازار فعال بارسلونا آغاز شد. بورس اوراق بهادار در سال ۱۹۱۵ تحت مدیریت دولت مرکزی و سهامداران olegio de Agentes de Cambio y Bolsa تاسیس و تا سال ۱۹۸۹ با همین ترکیب هیئت مدیره ادامه فعالیت داد. قانون بازار سهام در سال ۱۹۸۹ به بخشی از Sociedad Rectora de la Bolsa de Valores de Barcelona (SAU) تبدیل شد. در نهایت بورس اوراق بارسلونا در سال ۲۰۰۲ به Bolsas y Mercados Españoles Group (BME) پیوست.

دفتر مرکزی BME در مادرید مستقر و طراحی شد تا چهار مبادله عمده بورس اسپانیا را تسهیل کند. شرکت های مستقر در بورس اسپانیا عمدتاً در اسپانیا فعالیت می کنند. معاملات در BME با واحد پولی یورو انجام می شود. BME در حال حاضر بر سیستم معاملات بورس اسپانیا نظارت دارد. همچنین بر بازار ابزار مشتقه، سیستم های پرداخت، بازار با درآمد ثابت، دارایی ها و شفاف سازی نظارت دارد. BME شرکت ها، سرمایه گذاران و واسطه ها را قادر می سازد تا در یک محیط امن و سیال معامله کنند.   BME همچنین بازارهای رقابتی و جهانی را تضمین می کند.

بورس در اسپانیا
بورس اسپانیا

ساختار بازار بورس بارسلونا

بورس اوراق بهادار بارسلونا یا Bolsa de Barcelona، اقدام به معاملات اوراق بهادار، صندوق های قابل سرمایه گذاری در بورس ETF، اوراق بدهی و اوراق بهادار آمریکای لاتین با استفاده از زیرساخت های کامپیوتری و سیستم آنلاین می کند. بورس اوراق بهادار بارسلونا دارای یک شبکه ارتباطی جامع است که اجازه دسترسی بهینه به بازارهای زیر را می دهد: سیستم های متصل بازار سهام، بازار MAB و Latibex، اوراق قرضه و ETF ها، درآمد Fxed و سیستم معاملاتی بدهی عمومی، بازار بدهی کاتالونیا و ابزارهای مشتقه و بازار آتی. همچنین خدماتی در حوزه های؛ سیستم مدیریت معاملاتی پس از فروش (SGP در اسپانیایی)، سیستم مدیریت شفاف سازی (SGC در اسپانیایی)، سیستم مدیریت سپرده (SGD در اسپانیایی) ارائه می دهد. نظارت بر عملیات های مالی صادرکنندگان و ثبت نام سهامداران را نیز انجام می دهد. شاخص رسمی بورس اوراق بهادار بارسلونا BCN-100 است، که یک شاخص وزنی شامل ۱۰۰ شرکت با بیشترین حجم معاملات است. 

این بازار همچنین شاخص های دیگری از جمله BCN PER-30, BCN ROE-30, BCN MID50  و BCN INDEXCATدارد.